Розвиток мовлення дитини: з трьох місяців до трьох років

4

Як допомогти дитині заговорити? Чи можна запобігти логопедичні проблеми? Чому хлопчики вчаться говорити повільніше дівчаток? Відповіді на ці питання — у новій статті медичної сестри Макушниковой Ольги.

Як допомогти малюкові швидше почати говорити?

Мами і тата, бабусі і дідусі надають першому слову малюка неймовірне значення. Але мало хто замислюється про те, що розвиток мови починається набагато раніше, ніж дитина скаже перше слово. Щоб дитина навчилася швидко говорити, треба займатися з ним з перших місяцем життя.

З якого віку потрібно говорити з дитиною

Фахівці вважають, що з дитиною треба розмовляти з народження. Вже в перші дні свого життя діти відчувають мову як щось особливе, вслухаються в мелодію рідної мови. До того ж, для немовлят дуже важливо відчувати материнську любов, бути в контакті з матір’ю.

Говоріть з малюком, обов’язково співайте йому колискові. Причому не варто включати записи пісень. Краще всього, якщо ви будете співати самі. Так дитина зможе бачити мамину артикуляцію, швидше навчиться розпізнавати міміку і емоції.

Як допомогти дитині почати щось белькотіти

До кінця першого місяця дитина починає видавати перші гортанні звуки: «гу», «агу». Робить це він тим частіше, чим частіше у його ліжечка виявляються дорослі. Малюк вчиться розрізняти мамині емоції і поступово, через один-два місяці, розуміє зв’язок між власним гулением і маминим поведінкою. Це великий стимул для подальшого розвитку.

У віці 3 місяців або трохи пізніше дитина вже вміє прислухатися до власного гулению і з задоволенням його повторює. В цей час артикуляційний апарат малюка готується вимовляти склади і освоювати інтонацію.

У цьому віці дитині можна показувати книжки з яскравими ілюстраціями і повільно, співуче розповідати, що там намальовано.

Як стимулювати гуління

  • Говоріть з дитиною. Вимовляйте слова не голосно, але і не зовсім тихо, лагідно і з посмішкою.
  • Підтримуйте зоровий контакт: малюк повинен бачити обличчя мовця з ним людини.
  • Вимкніть музику, постарайтеся виключити сторонні шуми. Малюкові важливо чути власне гуління, тому важливо, щоб його ніщо не відволікало.
  • Гулите і агукайте разом з малюком. Якщо гуління поки не з’явилося, спробуйте включати запис гуління інших дітей.
  • Робіть легкий масаж губ, щік, грудей і черевця, супроводжуючи його простими віршиками. Це допоможе стимулювати початок гуління.
  • Якщо до трьох місяців малюк гулить мало або не гулить зовсім, не дивиться на рот співрозмовника і не повертає голову до джерела звуку — варто проконсультуватися у невролога. Якщо гуління з’явилося, але поступово зійшло нанівець — потрібно звернутися до лікаря, щоб виключити порушення слуху.

    Як допомогти дитині почати лепетати

    Через кілька місяців гуління змінює лепет. У віці п’яти-шести-семи місяців дитина починає як би випадково вимовляти окремі склади: «Тя», «ма». Поступово склади починають повторюватися у вигляді ланцюжків: «тя-тя-тя». Потім ланцюжки з стереотипних складів змінюють лепетные ланцюга різних складів: «ті-тя-ті», «так-ля» та інші.

    Як стимулювати лепет

  • Імітуйте лепет дитини. Робіть паузи, щоб малюк міг відповісти.
  • Купіть звучні іграшки. Малюк буде намагатися їх звуки і видавати свої.
  • Супроводжуйте вимовляння ланцюжків складів ланцюжками рухів. Сказали слог — підстрибніть. Сказали іншого — хлопніть в долоні. Придумайте до кожного складу свій жест.
  • Распевайте прості склади і слова: «Ма-ма-ма — мама», «кі-кі-кі-кисонька».
  • Гримасничайте разом з малюком. Дитині сподобається гра з соскою, коли ви будете «забирати» її, а малюк — тягнутися за нею губками. Акуратно масажуйте губки і щічки малюка.
  • Грайте з пальчиками дитини. Погладжуйте кінчики пальців, давайте йому в ручки шорсткі предмети.
  • Дитячий лепет — це ще не мова. Але завдяки мамі ланцюжка складів з часом перетворюються в слова. Якщо на мові дитини «ба-ба» означає «бабуся», «ма-ма» — маму, а «ки» означає «киця» — це вже слова. Як правило, такі дитячі слова з’являються ближче до року.

    Перші 12 місяців — найсприятливіший період для засвоєння основ рідної мови. Все, що буде упущено в цей час, згодом може зажадати подвійних зусиль!

    Розвиток мовлення дитини від року

    Перше слово — перше досягнення!

    Перше свідомо виговорений слово — вагоме досягнення для малюка. Вперше в житті він висловлює думку словом!

    Продовжуйте спілкуватися з дитиною. Коментуйте свої дії. Піймавши його зацікавлений погляд або вказівний жест, називайте навколишні предмети. Підкріплюйте власні коментарі тактильними відчуттями і рухами.

    Продовжуйте розглядати ілюстрації в книжках. Порівнюйте реальні предмети і їх зображення. Вчіть малюка знаходити відмінності і спільні ознаки: «У кицьки вушка, і у собачки вушка, у дівчинки червоний м’ячик, а у хлопчика синій».

    Корисні ігри з музичними інструментами. Покажіть, як звучать різні інструменти, навчіть дитину вслухуватися в їх звучання. А потім пограйте з ним: нехай він по звуку визначить і вкаже, який інструмент звучав.

    Почніть з двох музичних інструментів, наприклад, з бубна та маракасів. Потім додайте кілька інших. Все це створює основу для гармонійного розвитку фонематичного слуху — уміння розрізняти звуки мови.

    З дитиною корисно читати казки за ролями. Потрібно, щоб малюк договорював частина фрази:

    — Гуси-гуси!
    — Га-га-га!
    — Їсти хочете?
    — Так-так-так!

    Чим більше слів буде з’являтися в активному словнику дитини, тим швидше маля перейде від пропозицій з одного слова до фраз з двох слів.

    Чому дитина неправильно будує фрази

    1,5-2 роки — час фізіологічного аграмматизма. Малюк з’єднує прості слова у фрази, але неправильно їх оформляє. Цей період триває кілька місяців.

    Незабаром нормально розвиваються діти без спеціальної логопедичної допомоги починають засвоювати правильні граматичні категорії. Однак батьки можуть ненавмисно перешкодити нормальному становленню мови, якщо сюсюкають з малюком і говорять з ним на специфічному «дитячому мовою».

    У ранньому віці дитина дуже чутливий до норм мови. Мова дорослого повинна бути грамотною і чіткої!

    Якщо дитина виховується в двомовній сім’ї, він може паралельно освоювати відразу дві мови. Внутрішньої плутанини у нормально розвивається малюка статися не повинно. Якщо ж є затримка мовного розвитку або якісь неврологічні проблеми, краще обмежитися засвоєнням основ одного — рідної мови.

    Розвиток мовлення дитини двох-трьох років

    У два роки малюки вже вміють складати прості речення

    До двох років висловлювання дітей стають більш зрозумілими співрозмовнику. Малюки вже вміють змінювати інтонацію у відповідності з обстановкою.

    До 3 років у мові з’являються прості поширені пропозиції. Дорослі малюки правильно вживає категорію відмінка, числа, особи. У їх активному словнику велику кількість слів.

    Якщо у 2,5-3 роки дитина спілкується на рівні лепетних слів і обривків лепетних пропозицій —це привід негайно звернутися до логопеда і невролога!

    Чому дитина вчиться говорити повільніше, ніж інші діти

    Затримку мовленнєвого розвитку можуть викликати як органічні причини (важка вагітність, складні пологи, вірусна інфекція), так і психологічні проблеми (атмосфера в сім’ї, погана дикція у когось з членів сім’ї, яку малюк копіює, недостатня увага з боку батьків).

    Зайва увага до малюка, коли його розуміють з півслова, не вимагаючи розгорнутих висловлювань, теж може зіграти злий жарт: у малюка в цьому випадку немає стимулу говорити.

    Затримка мовного розвитку іноді пов’язана з невпевненістю дитини. Цьому сприяє зайвий натиск батьків. Не варто наполягати на правильній вимові певних звуків, які малюк поки не в силах вимовити.

    У ранньому віці важливо вчасно відучити дитину від соски і не сюсюкати з ним.

    Як вчаться говорити хлопчики і дівчатка

    Впливають на розвиток мовлення і гендерні відмінності. Хлопчики, як правило, вчаться говорити повільніше, ніж дівчатка. На це є анатомічні причини.

    В дитинстві у хлопчиків пучок нервових волокон, що з’єднує півкулі головного мозку, тонше, ніж у дівчаток, і розвивається повільніше. Це ускладнює обмін інформацією між півкулями. З-за цього хлопчиська менше говорять, зате мислять нестандартно і цікаво. Пам’ять у дівчаток розвивається швидше, але при цьому вони більше спираються на механічне запам’ятовування.

    Мовні порушення у хлопчиків виникають частіше бувають і важче, ніж у дівчаток. При цьому хлопчаки гірше адаптуються до неадекватного педагогічного впливу.

    Якщо у вас хлопчик, не варто лякатися цих особливостей. Важливо уважно стежити за мовним розвитком синів і активно допомагати в цьому розвитку. Якщо помітили якісь проблеми, не відкладайте похід до логопеда!

    Здоров’я Вам і вашій дитині!