Дитина від півроку до року: як правильно займатися з малюком

5

Як займатися з малям молодше року? Як правильно говорити з дитиною? Навіщо потрібна методика Монтессорі, і з якого віку його можна застосовувати? Логопед Ольга Макушникова пояснює, як допомогти дитині гармонійно розвиватися.

Як правильно займатися з малятами від півроку до року?

У деяких батьків бажання виростити вундеркінда перетворюється на нав’язливу ідею. Молоді мами і тата готові дні безперервно водити малечу по курсам раннього розвитку і пробувати на чад новомодні методики. Проте педіатри попереджають: не варто намагатися форсувати природний хід подій.

Головне, що потрібно дитині до року — мамина любов, турбота і гри. Так, саме ігри, причому емоційно забарвлені і обов’язково відповідають віку. Ігри зміцнюють здоров’я, допомагають розвивати мовлення і дарують бажання пізнавати навколишній світ.

Як займатися з дитиною піврічним

Маленькій дитині можна забезпечити смугу перешкод для тренування

Шестимісячна дитина хоче навчитися повзати, і батькам важливо його до цього заохочувати. Як тільки малюк навчиться пересуватися рачки, організуйте для нього своєрідну «смугу перешкод». Викладайте на шляху повзе дитини валики і подушки, які дитина буде намагатися подолати.

Щоб допомогти дитині розвинути м’язи, можна робити регулярний масаж ніжок і спинки. У цьому віці корисно робити гімнастику у воді і на м’ячі.

Корисно грати в пальчикові ігри, читати дитині короткі віршики, співати з ним пісеньки. Можна почати грати в хованки: «Де мама, де тато, де ав-ав?».

Щоб стимулювати мислення малюка, важливо розігрувати невеличкі сценки, супроводжуючи їх зрозумілими дитині коментарями і звуками: «Лялька годує собачку, котик лягає спати, лялька співає пісеньку, машинка привезла кубики і вивантажила: „Бабах“».

У цьому віці кращі розвиваючі іграшки — коробочки, в які можна вкладати і діставати, кубики і прості пірамідки. Всі ці ігри не втратять актуальності ще два місяці.

Батьки повинні насторожитися, якщо шестимісячний дитина не намагається навчитися сидіти. Погано, якщо малюк не впирається ніжками, коли його утримують за пахви, не перекладає іграшки з ручки в ручку, не реагує на звуки, не проситься на ручки, не посміхається, не лепече і не дізнається батьків.

Як займатися з дитиною 9-10 місяців

Діти 9-10 місяців вже здатні розпізнавати основні кольори

До 9-10 місяців малюк намагається почати говорити. Педіатри називають ці спроби модульованим лепетом. До цього віку діти вчаться вимовляти відкриті склади типу «ма», «па», «ки», і намагаються позначати за допомогою цих складів певні предмети, людей і тварин. Якщо допомагати дитині виділяти з модульованого лепету склади, схожі на слова рідної мови, маляті буде легше навчитися їх вимовляти.

Дев’ятимісячного малюка важливо вчити слухати і розрізняти навколишні шуми. Підказуйте дитині: «Це шелестять листочки. Це їдуть велика машина і маленька. Це дзвенить великий дзвіночок, а потім маленький». Все це допоможе маляті розвинути фонематичний слух — вміння, необхідне, щоб впізнавати звуки рідної мови.

До десяти місяців дитина здатна почати чиркати олівцем по папері та малювати разом з мамою пальчиковими фарбами. Можна навчити дитину розпізнавати основні кольори. Як розвиваючих іграшок можна використовувати різнокольорові кубики, великі пазли, матрьошок.

Деякі десятимісячні діти починають самостійно ходити. Але в більшості своїй малюки повзають рачки, можуть вставати біля опори і пересуватися біля неї. В цьому віці все ще актуальні масаж і гімнастика.

Як займатися з однорічною дитиною

У рік деякі діти вже вміють самостійно ходити

До року багато діти вміють самостійно ходити, а деякі навіть вміють підніматися по сходах. Однак немає нічого страшного, якщо дитина ще тільки намагається навчитися ходити без сторонньої допомоги.

Однорічна дитина здатний утримувати в руках невеликі предмети і переносити їх з місця на місце. Малюк може зібрати пірамідку з 2-3 колечок і скласти кубики один на одного. В цей час дітям подобається повторювати дії дорослих: грати з посудом, телефоном, укладати ляльок спати і катати машинки.

Дуже важливо, щоб у дитини були розвиваючі іграшки: пірамідки, великі пазли, матрьошки, логічні кубики з отворами. Такі іграшки стимулюють дітей міркувати, допомагають сформувати поняття величини, розміру і форми. Всілякі каталки на паличці і мотузочці, заводні іграшки і крутяться вовчки сприяють розвитку уваги та координації рухів.

Ігри, спрямовані на розвиток дрібної моторики, сприяють і розвитку мовлення. Для цієї мети підійдуть пальчикові ігри, масаж долоньок і маніпуляції з дрібними предметами (під наглядом дорослих!).

В рік дитина розуміє 10-30 слів, і вимовляє окремі слова. В якості слів можна зарахувати і звуконаслідування, якщо з допомогою цих звуків малюк позначає певні предмети або дії. Малюкові по силам нескладні прохання типу «дай», «на», «де (покажи)».

З цього віку можна розвивати артикуляцію в ігровій формі. Дитині сподобається гримасувати: надувати щоки, облизувати губи. Корисна вправа — подути на ватний тампон і надувати мильні бульбашки. Тренувати м’язи губ і щік можна свистульками та губними гармошками.

Батьки повинні насторожитися, якщо однорічна дитина лепече, а не говорить. Погано, якщо дитина не прагне наслідувати дорослим і грати з іншими дітьми, не може виконати найпростіші прохання, не повзає, ходить з підтримкою спираючись на шкарпетки.

Наведених вище рекомендацій достатньо для того, щоб допомогти малюкові розвиватися гармонійно, рости активним, допитливим і розумним. Зрозуміло, якщо у дитини є проблеми зі здоров’ям, перед заняттями треба проконсультуватися з лікарем, та виконувати його рекомендації.

Якщо у вас все-таки залишилося бажання випробувати на майбутньому вундеркінда методику раннього розвитку, уважно ознайомтесь із рекомендаціями, зважте всі за і проти, та оцініть власні можливості.

Методика Монтессорі: короткий огляд

Послідовники італійського педагога і лікаря з світовим ім’ям Марії Монтессорі пропонують починати заняття з дітьми у віці 8-10 місяців. Основа даної методики — свобода і самостійність. Малюкові допомагають, пояснюють, але при цьому не заважають виконувати завдання самому.

Суть методики полягає в тому, що навколо дитини створюють середовище, у якій він може знайти все необхідне для саморозвитку. Розвивається моторика, сенсорика, пам’ять, уяву і мислення. У Росії працюють безліч груп раннього розвитку за методикою Монтессорі. Окремі елементи методики можна використовувати в домашніх умовах.

Але потрібно врахувати, що методика не зовсім підходить гіперактивним дітям. Звикли до вільного переміщення малюкам буде складно під час уроків у школі.

Крім того, деякі експерти вважають, що дітям, які навчалися у відповідності з методикою, буває складно звикнути до життя в реальному світі. Група дітей, які навчаються за методикою Монтессорі, живе у своєму мікросвіті, і зіткнення з реальністю може бути болючим.

Що потрібно знати про навчання дитини мов

Багато молоді батьки задаються питанням: з якого віку вчити малюка іноземної мови. Теоретично дитина здатна паралельно вивчати відразу дві мови: рідна та іноземна. У двомовних сім’ях діти вільно переходять з однієї мови на інший, так як з народження чують обидва.

Якщо ж обоє батьків — носії однієї мови, дитині теж можна прищепити інтуїтивне сприйняття мови. Але розраховувати в цьому випадку потрібно на власні сили або няню-іноземку. Запрошувати репетитора поки все ж зарано.

Для першого знайомства з іноземною мовою підійдуть колискова і невеликі віршики. Але треба врахувати, що деякі психологи вважають, що раннє вивчення іноземної мови може перешкодити вивчення рідної мови.

Прислухайтеся до малюка. Не змушуйте його робити те, чого він не хоче. Не виключено, що дитина поки не доріс до запропонованого завдання. Важливо розуміти — «ранній розвиток» не означає «раннє навчання».

Здоров’я вам і вашому маленькому вундеркінд!